خوردن غذا به آرامی میتواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در کاهش وزن کمک کند

19 فوریه 2018- بر اساس یک مطالعه ی جدید، احتمال موفقیت در کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به آرامی غذا می خورند، بیشتر خواهد بود.
دانشمندان دانشکده ی تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی از دانشگاه Kyushu در فوکوئوکای ژاپن متوجه شدند که غذا خوردن آهسته با اندازه ی دور کمر و BMI پایین تر، ارتباط دارد.
آنها59،717  فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را بین سالهای 2008 تا 2013 از طریق بررسی اطلاعات مربوط به چک آپ های سلامت این افراد که شامل سوالاتی در رابطه با رژیم غذایی و شیوه زندگی بود، ارزیابی کردند.یکی از این سوالات، سرعت غذا خوردن آنها بود.
در مجموع 5/21 درصد از افرادی که با سرعت کم غذا می خوردند، چاق بودند. در حالیکه 30 درصد از افرادی که با سرعت نرمال غذا می خوردند و 45 درصد از افرادی که سریع غذا می خوردند، چاق بودند. همچنین نمایه ی توده ی بدنی افرادی که به آهستگی غذا می خوردند،پایین تر از دو گروه دیگر بود.از سوی دیگر، اجتناب از خوردن اسنک پس از شام و نخوردن غذا قبل از رفتن به رختخواب همانند آهسته غذا خوردن، سبب کاهش BMI افراد شده بود.
نویسندگان اظهار داشتند: مداخلاتی که به منظور تغییر عادات غذایی انجام می شود، مانند برنامه های آموزشی و برنامه هایی برای کاهش سرعت خوردن غذا، ممکن است در جلوگیری از چاقی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیرمسری مفید باشند.
مطالعات قبلی همچنین مزایای آرام خوردن غذا را بتصویر کشیده اند. محققان سال گذشته گزارش دادند که خوردن بیش از حد سریع غذا می تواند سندرم متابولیک و چاقی را افزایش دهد.
در پاسخ به این مطالعه ی جدید، Tam Fry، رئیس انجمن ملی چاقی، گفت: سرعتی که بسیاری از مردم مواد غذایی خود را می بلعند، مطمئنا به چاقی کمک می کند.این کار سبب می شود این افراد دیرتر سیر شوند زیرا زمان کافی برای رسیدن هورمونهای روده ای به مغز و ارسال پیام سیری و توقف مصرف غذا وجود ندارد. خوردن سریع غذا همچنین باعث نوسانات بیشتر قند خون می شود که می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. یافته های این تحقیق در مجله BMJ Open منتشر شده است.
منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/eating-slowly-could-aid-weight-loss-in-type-2-diabetes-94257031.html